Milano-Rom 10.-16. september
2012
Med Bike Italia og FLSmidth Cykelmotion
- Etape 3: Massa-Lucca - 106 km og 1.509 hm
Her er linket til Milano-Rom 3. etape: http://ridewithgps.com/routes/1733093 - 106 km og 1.509 hm
Klik her
for ar se et filmklip fra opkørslen.
Ole Henriksen i fin stil på vej op mod Vestito-passet 1030m
i Alpe Apuane bjergene
Michael Wendelbo Larsen i fin stil på vej op mod Vestito-passet 1030m i Alpe Apuane bjergene - Klik her for ar se et filmklip fra opkørslen.
Klik her for ar se et filmklip fra opkørslen. Jesper
Kjærsgaard Nielsen i fin stil på vej op mod Vestito-passet 1030m i
Alpe Apuane bjergene
Vestito-passet 1030m i Alpe Apuane bjergene - Bemærk den forholdsvis lange tunnel.
Det ser mørkt ud forude. - Men - Der er lys for enden af tunnellen.
På toppen af Vestito-passet 1030m i Alpe Apuane bjergene
- Jeg - Knud-Erik Bornhardt - har taget regnjakken
på for at modstå kulden på nedkørslen.
I baggrunden
ved følgebilen er Peter Johansen ved at gøre ligeså.
Nedkørslen blev en drabelig tur gennem flere kulsorte korte tunneller.
Jeg tabte min baglygte på vej gennem én af tunnellerne, men
valgte at fortsætte i min høje frat, da jeg kunne høre, at
lygten var smadret i tusinde stykker.
Da vi var kommet helt ned fra bjerget, cyklede vi ind i en byen Castelnuovo di Carfagnana. Her skulle vi brat bagud til højre for at krydse et lille bjerg - primært for at undgå at cykle en pæn strækning på en stærkt trafikeret hovedvej.
Da vi var kommet ned af det lille
bjerg, skulle vi over floden Serchio for at køre lans dens østre
bred.
Vi fik ikke drejet til højre ind i Gallicano, som vi skulle,
men fortsatte ligeud.
Derefter måtte vi af cykleren og krydse den stærkt
trafikerede hovedvej langs flodens vestbred, før vi kunne komme hen til
broen over floden.
Ponte del Diavolo fra det 14. århundrede - Ponte del Diavolo o della Maddalena
Ponte del Diavolo - eller Djævlebroen - over floden Serchio nær
byen Borgo a Mozzano i provinsen Lucca. Broen var oprindelig en vigtig forbindelse
over floden for pilgrimme fra Frankrig mod Rom. Den oprindelige bro er antageligt
finansieret af Grevinde Matilda af Canossa ca 1080-1100. Grevinde Matilda havde
stor indflydelse og magt i denne del af Toscana.
Broens nuværende udseende
skyldes en genopbygning i det 14. århundrede under ledelse af Castruccio
Castracani (1281-1328) - et fantastisk stykke middelalder ingeniørarbejde.
Broen omtales i en roman af John Giovanni Sercambi fra det 14. århundrede.
I circa 1500 fik broen navnet"Ponte della Maddalena" - "Marie Magdalene
broen" efter en statur af Marie Magdelene, der stod for foden af broen på
østbredden. I 1836 blev broen alvorligt beskadiget af en oversvømmelse,
og i begyndelsen af 1900 tallet blev jernbanen Lucca-Aulla ført langs med
floden gennem bygningsværket. Det ser flot ud med den bue, der er bygget
for at bære jernbanen. Bygningsværket for jernbanen er passet godt
ind i broes arkitektur. Broens største spænd er 37,8m.
En legende
fortæller, at en murermester var begyndt at bygge broen, men indså
hurtigt, at han ikke kunne fuldføre arbejdet til tiden. Frygten for de
mulige konsekvenser resulterede i, at han tog kontakt til Djævelen for at
få hjælp til at afslutte jobbet i tide. Djævelen indviligede
i at færdigbygge broen på én nat i bytte for sjælen af
den første, der ville passere broen efter dens færdiggørelse.
Pagten blev underskrevet, men murermesteren følte anger ved aftalen og
tilstod sin brøde over for en sognepræst i landsbyen. Denne rådede
ham til at lade en gris krydse broen som den første. Djævelen var
da hånet så meget, at han sprang i floden og druknede.
Jørgen Krogh ved Ponte del Diavolo.
Forrest er det Joachim Jerichow - vor turleder - på vej op ad Ponte del Diavolo. Lige bagved kommer jeg - Knud-Erik Bornhardt.
Forrest er det Joachim Jerichow - vor turleder - på vej op ad Ponte del Diavolo. Lige bagved kommer jeg - Knud-Erik Bornhardt.
Zoom
Forrest er det Joachim Jerichow - vor turleder - på vej op ad Ponte del Diavolo. Lige bagved kommer jeg - Knud-Erik Bornhardt.
Forrest er det Joachim Jerichow - vor turleder - på vej op ad Ponte del Diavolo. Lige bagved kommer jeg - Knud-Erik Bornhardt.
Zoom
Forrest er det Joachim Jerichow - vor turleder - næsten på toppen af Ponte del Diavolo. Lige bagved kommer jeg - Knud-Erik Bornhardt - ved at overhale ham til sidst.
Joachim Jerichow - vor turleder - og jeg - Knud-Erik Bornhardt - på toppen af Ponte del Diavolo.
Cyklisterne på toppen af Ponte del Diavolo.
Jørgen Krogh, Søren Jensen, jeg - Knud-Erik Bornhardt - og Joachim Jerichow - vor turleder - på toppen af Ponte del Diavolo.
... og så går det rask nedad igen.
Zoom
Zoom
Kortet til venstre viser vores lille smut op på broen - billedet til højre er et Internet foto af vor nedkørsel fra toppen af broen.
Dette Google billede er fra den modsatte side af broen. Vi var ikke derovre.
Her er vores frokostrestaurant - Restauran Pizzeria Il Grecko - klik på linket for at se fine anmeldelser af deres pizza.
Udsigten den vej vi skal efter besøget på Ponte del Diavolo. Det småregnede, så vejen var våde.
Det gamle torv i Lucca. Søren Jensen, jeg - Knud-Erik Bornhardt - Gunnar Andreasen og Jørgen Krogh.
Gunnar Andreasen og Jørgen Krogh, jeg - Knud-Erik Bornhardt - og Søren Jensen venter på Jesper Kjærsgaard Nielsen, der var forsvundet i byen.
Gruppen besøgte cykelhandleren Poli i Lucca - Her ses Joachim Jerichow på vej ind i butikken.
Først en cykeltur på volden rundt om Lucca - derefter en tur ind i centrum. Det er mig - Knud-Erik Bornhardt - på de Rosaen bagest i gruppen.
Vi fandt Jesper Kjærsgaard Nielsen på dette torv i Lucca. Derefter nød vi en is.
De 3 mussketerer - Svend Vittinghus, René Block Frederiksen - undtagelsesvis med hjelm på - og Martin Stokbro på torvet i Lucca
Her ankommer v i til hotellet
Nu er vi kørt forbi - dette er indgangen.
Hotel Carignano -. Mari e Monti Srl ::
Via Sant'Alessio,
3680 (loc. Carignano) 55100 Lucca
Phone (+39) 0583 329.618 - Skype: hotel.carignano06
info@hotelcarignano.it
- http://www.hotelcarignano.it/
En tår fadøl efter dagens etape. Det er fra venstre Kim Falden, Frank Falden, mig - Knud-Erik Bornhardt - Knud Stokbro og John Galving.
Aftenens
middag - fra venstre: Søren Jensen, John Galving, Ole Henriksen, Knud Stokbro,
Martin Stokbro, Kan iukke se ham ???, mig - Knud-Erik Bornhardt -
Erik Vittinghus og Scend Vittinghus.
Om aftenen - efter middagen - havde Joachim Jerichow arrangeret en tur ind til Lucca. Her ses en del af holdet over en fadøl i Luccas natteliv. Det er Peter Johansen, Jørgen Krogh, Søren Jensen og Kim Falden. Derefter Jørgen Krogh, Søren Jensen, Kim Falden og Frank Falden på bytur i Lucca efter middagen.
Klik her for at komme tilbage til oversigten for Milano-Rom 2012
Visit my Bike-page - http://www.bornhardt.dk/bike.htm
From the link above you can see many links to my bike tours in Italy, France, Sweden and Denmark.
Mail to me: knud-erik@bornhardt.dk
December 20, 2012